Conferinta de presa pe marginea concluziilor auditului ultimelor doua strategii anticoruptie implementate in perioada 2005-2010 – 15 martie 2011

Alina Bica: Buna ziua. Va multumesc ca ati onorat invitatia noastra de astazi de a

prezenta concluziile preliminare ale raportului de audit privind strategiile nationale

anticoruptie 2005-2007 si 2008-2010. Aceasta conferinta marcheaza finalizarea

proiectului derulat in parteneriat cu programul ONU pentru dezvoltare ce a vizat

sprijinirea Ministerului Justitiei in analizarea impactului strategiilor anticoruptie

implementate pana in prezent. Acest demers este sustinut si de forurile europene, raportul

de evaluare MCV facand referire la consolidarea politicii generale anticoruptie, in special

prin coordonare la nivel inalt si pe baza unei evaluari independente a impactului

rezultatelor ultimelor doua strategii anticoruptie puse in aplicare din 2005. Practic, prin

realizarea acestui audit am indeplinit prima dintre recomandarile pe MCV privind

evaluarea impactului celor doua strategii anticoruptie precedente. Dorim pe aceasta cale

sa multumim expertilor care ne-au acordat asistenta in acest proiect. De asemenea, dorim

sa multumim si celor 2 experti internationali in domeniul luptei impotriva coruptiei,

domnului Drago Kos, presedinte al Greco si domnului Konstantin Palikarski, coordonator

al comisiei anticoruptie din Bulgaria, care au avut amabilitatea sa vina si sa ne sprijine cu

o expertiza bogata si cat se poate de bine focalizata pe acest domeniu. Fara a intra in prea

multe detalii despre concluzii si recomandari, deoarece acestea vor fi prezentate de cei

doi domni prezenti alaturi de mine si ale caror nume le-am pomenit mai devreme, doresc

sa subliniez caracterul echilibrat si obiectiv al raportului. Expertii au identificat clar atat

evolutiile, cat si vulnerabilitatile sistemului existent si au propus masuri concrete de

imbunatatire. Printre punctele sensibile care ne-au atras atentia in mod special este cel

privind caracterul preponderent reactiv al masurilor anticoruptie adoptate in ultimii ani.

Sunt intru totul de acord cu recomandarea expertilor de a abandona abordarea de tip

situatie de urgenta in domeniul luptei impotriva coruptiei in beneficiul unei abordari

preventive. Este momentul sa tragem linie peste ceea ce s-a realizat pe parcursul celor

doua strategii. Si pornind de la aceste concluzii sa planificam cu atentie viitoarele masuri,

astfel incat sa se asigure coordonare pe termen lung in domeniul implementarii lor. De

asemenea, in acest cadru, doresc sa anunt in mod oficial initierea procesului de consultare

publica privind elaborarea noului document strategic in domeniul luptei impotriva

coruptiei. Iar rezultatul acestei evaluari va fi unul din punctele de plecare ale viitoarei

strategii nationale anticoruptie. Dupa ce am indeplinit prima recomandare pe MCV

urmeaza, asadar, sa punem in implementare o noua recomandare din raportul MCV din

luna februarie 2011 si anume cea referitoare la consolidarea politicilor generale

anticoruptie si elaborarea unui document strategic pe acest domeniu. Avand in vedere

necesitatea abordarii unitare a luptei impotriva coruptiei, vom propune preluarea noului

document anticoruptie a capitolului privind integritatea din proiectul strategiei de

dezvoltare a justitiei ca serviciu public. De asemenea, vom stabili in cadrul legislativ si

institutional anticoruptie o stabilitate si o predictibilitate in rolul pe care DNA si ANI il

vor avea in viitor, aceste doua institutii fiind, in opinia noastra, pilonii principali pentru

2

noua strategie. Practic, ii invit pe cei doi experti sa prezinte parte din concluziile si

recomandarile care tin de cele doua rapoarte.

François M. Farah: Doamna secretar de stat, dragi specialisti, doamnelor si

domnilor din partea presei, imi face placere sa ma aflu aici cu dumneavoastra din partea

PNUD. Inlocuiesc un coleg care nu a putut sa vina, programul Natiunilor Unite pentru

dezvoltare este cel pe care il reprezint. Programul nostru este foarte incantat sa aiba acest

parteneriat cu Ministerul Justitiei in legatura cu o problema atat de cum este strategia de

combatere a coruptiei, cele doua strategii de fapt din 2005-2006 si respectiv 2008-2010.

As vrea sa salut eforturile Ministerului Justitiei, care vrea sa urmeze recomandarile

Comisiei Europene si sa initieze un proces foarte riguros de a analiza profesionist

implementarea celor doua strategii si impactul lor. Ministerul a vazut eforturile

programului nostru pentru identificarea unor specialisti de mare calibru in domeniu, iar

programul de dezvoltare al Natiunilor Unite a colaborat cu partenerii sai de la Bratislava,

cu biroul Natiunilor Unite din Bratislava, pentru a identifica niste experti profesionisti si

pentru a-i propune Ministerului Justitiei, independenti, impartiali si obiectivi si bazati pe

criterii care sa ajute Ministerul Justitiei in acest exercitiu. Evaluarea impactului celor

doua strategii va fi chiar deosebit de utila in fata urmatoare. Va fi foarte util cel putin la 3

niveluri. In primul rand, in ceea ce priveste invatamintele care se degaja din prima etapa

de implementare, intr-un moment in care Ministerul Justitiei si Guvernul incearca sa

reactioneze la o situatie care apare si sa rezolve problema coruptiei intr-o maniera mai

responsabila. Impactul se va dovedi foarte util daca analizam institutionalizarea acestui

efort pe termen mediu si lung. Unul din invatamintele cele mai importante care se degaja

din impactul lor, in al doilea rand, masura in care Ministerul a reusit sa construiasca o

capacitate institutionala pentru a institui procedurile, mecanismele, instrumentele care

sunt necesare pentru documentarea situatiei si pentru a duce la aceste situatii in ochii

autoritatilor constatatoare. Si in al treilea rand, cum anume se trece de la nivelul central

direct la celelalte niveluri sub-nationale pentru a ne asigura ca procedurile si sistemele

existente sunt cat mai aproape de realitate. Programul de dezvoltare al Natiunilor Unite

este foarte interesat in a continua acest parteneriat cu Ministerul Justitiei intr-un moment

foarte critic. In momentul in care se aduna un impact deosebit in acest efort. Acest

moment este cel al institutionalizarii. Justitia stim cu totii ce este, dar important este cum

este ea perceputa. Este meritul Ministerului Justitiei sa fi facut niste eforturi extraordinare

pentru a se deschide in ochii opiniei publice, pentru ca publicul sa stie mai multe in

legatura cu eforturile Ministerului si sa le aprecieze corespunzator, asa cum fac si alte

institutii guvernamentale din domeniu. Importanta este si deschiderea catre institutiile

societatii civile. Inteleg ca ieri a fost o intalnire cu reprezentanti ai societatii civile pentru

a li se impartasi constatarile evaluarii, dar si pentru a realiza o dezbatere cu societatea

civila pentru ca procesul sa fie mai credibil, mai transparent si incarcat de mai multa

responsabilitate. Apreciez foarte mult eforturile dumneavoastra si reinnoiesc

angajamentul nostru in acest parteneriat. Cu siguranta ca vrem sa lasam acum cuvantul

expertilor care va vor prezenta cateva din constatarile importante ale analizei lor si pentru

a avea o interactiune cu presa ulterior. As vrea din nou sa profit de ocazie ca in numele

programului Natiunilor Unite pentru dezvoltare sa va felicit pentru acest efort si sa va

asigur in continuare de sprijinul nostru. Va multumesc foarte mult.

3

Konstantin Palikarski: Va multumesc. Doamnelor si domnilor permiteti-mi sa

va prezint pe scurt, foarte pe scurt ce am facut in ultimele cateva luni, cum am lucrat si sa

spun cateva cuvinte in legatura cu principalele constatari ale analizei noastre. Procesul de

analiza a durat cam 3 luni, o perioada in care am avut 3 misiuni la Bucuresti si am citit

foarte multe materiale acasa privind metodologia de evaluare in prima misiune, apoi un

acord cu toti cei interesati cum anume vom realiza aceste analize, am elaborat o lista

complexa de documente care a cuprins nu doar toate rapoarte de integrare a institutiilor

din Romania, ci si toate rapoartele care au fost elaborate pe parcursul procesului de

aderare la Uniunea Europeana si ulterior in cadrul Mecanismului de Cooperare si

Verificare. Am avut ocazia, in cea de-a doua misiune din februarie, sa discutam in detaliu

cu reprezentanti ai serviciilor publice de aici din Romania in principal, dar si cu

reprezentanti ai societatii civile. Am discutat ce anume s-a facut, ce masuri s-au luat

pentru a se pune in aplicare strategiile 2005-2007, 2008-2010. Subliniez asta pentru ca

obiectivul nostru nu a fost acela de a analiza cum combate Romania coruptia. Obiectivul

nostru a fost sa analizam cum au fost aplicate aceste strategii anticoruptie. Este important

sa facem aceasta distinctie pentru ca una din constatarile noastre a fost ca, de fapt, au

existat cateva masuri anticoruptie care au fost intreprinse in afara domeniului acoperit de

aceste doua strategii. In consecinta ce am pus noi in raportul nostru nu este o lista

completa a tot ce s-a intamplat in Romania, ci ce au facut respectivele institutii pentru a

pune in aplicare strategiile 2008-2010 si 2005-2007. A treia misiune, cea pe care o

incheiem acum, a fost elementul de verificare in cadrul analizei. Ieri am discutat cu

colegii nostri din ONG-uri despre constatarile si recomandarile noastre si am indemnat pe

toata lumea sa ne trimita informatii suplimentare daca ne-a scapat ceva in ceea ce priveste

masurile sau activitatile care au fost puse in aplicare in acesti ani. Astazi am avut o

intalnire asemanatoare cu membrii serviciului public si sentimentul general, cred, pe

parcursul discutiilor noastre, a fost ca raportul reprezinta corect situatia din Romania,

reprezinta situatia intr-o maniera obiectiva si corespunzatoare si da recomandari care ar fi

utile in procesul elaborarii urmatoarei strategii anticoruptie. Oricum, speram ca vor fi

utile.

Drago Kos: As putea sa ma refer la recomandarea pe care o pregatim. In primul

rand, s-a mentionat deja , cel mai important lucru este ca a venit momentul in care trebuie

sa ne gandim la ce vom intreprinde pe viitor. Nu este nevoie de masuri extraordinare.

Este momentul, acum, sa se vina cu o strategie bine conturata pentru viitor, o strategie

bine gandita. Si ma refer la strategia 2008-2010, care a fost poate destul de restrictiva.

Poate ca trebuie sa avem in vedere modelul anterior, dar exista diferente. Noi consideram

ca toti cei care au un cuvant de spus in lupta impotriva coruptiei trebuie sa fie inclusi. Si

nu ne referim aici numai la Executiv. Este vorba de un rol mai activ al puterii

judecatoresti, al Legislativului, de asemenea trebuie sa incluse unitatile administrative si

societatea civila. Sigur, exista o usoara problema tehnica, cum sa fie acestea incluse.

Societatea civila sigur se bucura de un anumit grad de autonomie. Exista, insa, modalitati

de a proceda. Am dori sa vedem ca toti factorii mentionati sa contribuie la partea de

elaborare si de implementare a strategiei viitoare, pentru ca numai in acest fel strategiile

respective vor avea un impact real. Daca includem toti acesti factori, este nevoie de,

sigur, mai mare atentie. Pe de alta parte, trebuie crescut nivelul institutional care se ocupa

de elaborare si de implementare. De asemenea, sugeram ca aceste competente sa fie

practic oferite la nivelul institutiei primului ministru. Romania beneficiaza de expertii

4

necesari, fie la nivelul Ministerului Justitiei sau la nivelul Ministerului de Interne, la

nivelul ONG-urilor, deci expertii exista. Trebuie, insa, gasite modalitatile ca

reprezentantii acestora sa lucreze impreuna. Apoi trebuie sa creasca si nivelul de

raspundere in implementarea strategiei. Nu se poate altfel. Pentru ca strategia sa fie pusa

in aplicare, aceste lucruri sunt necesare. Trebuie sa existe acest element de raspundere.

Ridicand nivelul atentiei politice sugeram si descentralizarea masurilor anticoruptie catre

institutii specializate, care exista in Romania, categoric exista DNA-ul, exista ANI.

Acestea, insa, nu sunt suficiente daca Romania vrea sa combata coruptia. Fiecare

institutie din Romania trebuie sa se implice, nu numai cele publice, ci si cele private.

Categoric, statul nu poate sa influenteze prea mult sectorul privat., dar in sectorul public,

categoric, trebuie sa fie incluse o serie de masuri care sa sensibilizeze populatia, dar nu

numai, sa contribuie si la procesul de prevenire si combatere a coruptiei. Am propus o

serie de masuri concrete. Practic, exista coordonare la nivel inalt, deci asta e simplu. Si de

acolo se merge in jos la baza. Sigur, nu se pune problema fortei. Nu pot fi fortate

institutiile autonome. Si ultimul lucru, aflandu-ne aici categoric am ascultat foarte multe

lucruri in legatura cu problemele cu care se confrunta Romania. Am auzit si o serie de

recomandari care nu sunt neaparat legate de strategiile viitorului. Dar este vorba de

lucruri importante pentru Romania daca Romania, intr-adevar, doreste sa combata

coruptia in domeniul indisponibilizarii bunurilor, de asemenea rolul avertizorilor de

integritate si cresterea eficientei acestora. Dorim sa vedem ca vor fi luate o serie de

masuri care vor fi extinse la toate nivelurile. Suntem constienti ca in momente de

recesiune economica se pune problema resurselor. Acesta este, insa, motivul pentru care

institutiile care se ocupa de combaterea coruptiei nu trebuie sa simta lipsa acestor resurse.

Este o problema cu atat mai importanta in momente de criza economica. De aceea

Romania trebuie sa intreprinda ceva in aceasta directie. Si nu in ultimul rand as dori sa

spun, in timpul vizitelor noastre aici am vazut lucruri care ne fac sa fim foarte optimisti

pentru viitor. Nu este vorba aici numai de societatea civila. Sigur, exista foarte multe

aspecte legate de aceste lucruri. Societatea civila nu stie numai care sunt problemele, ci

exista si solutii. Am constatat aceeasi atitudine la nivelul institutiilor publice, ca si la

nivelul zonei private. Am constatat ca exista o dorinta mare de a continua lupta impotriva

coruptiei, poate chiar de o maniera mai buna. Romania are un potential foarte bun si

asteptam cu nerabdare sa vedem cum vor fi strategiile urmatoare si care va fi impactul

acestora asupra vietii cetatenilor Romaniei. Multumesc foarte mult.

(Prin Monitoring Media)

Sursa: Ministerul Justitiei

Articole din aceeasi categorie:

  1. Conferinta organizata de Ministerul Justitiei pe marginea concluziilor auditului ultimelor doua strategii anticoruptie
  2. Sunt neconstitutionale a dispozitiile art. I pct. 1 si art. II din O.U.G. nr. 62/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 221/2009 privind condamnarile cu caracter politic si masurile administrative asimilate acestora, pronuntate in perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, si pentru suspendarea aplicarii unor dispozitii din titlul VII al Legii nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente, exceptie ridicata direct de Avocatul Poporului
  3. Sunt neconstitutionale prevederile art. 5 alin. (1) lit. a) teza intai din Legea nr. 221/2009 privind condamnarile cu caracter politic si masurile administrative asimilate acestora, pronuntate in perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, cu modificarile si completarile ulterioare. A doua decizie