Comisia Europeana a adoptat astazi o ampla strategie denumita „Transporturi 2050” orientata catre realizarea unui sistem competitiv de transporturi care sa creasca nivelul de mobilitate, sa elimine obstacole majore din mai multe domenii cheie si sa stimuleze cresterea economica si crearea de locuri de munca. In acelasi timp, propunerile vor reduce dramatic dependenta Europei de petrolul de import si vor permite scaderea emisiilor de carbon generate de sectorul transporturilor cu 60% pana in 2050.
Realizarea acestor obiective necesita insa o transformare a actualului sistem de transporturi european. Pana in 2050, printre obiectivele cheie se vor numara:
– Eliminarea din circulatia urbana a automobilelor alimentate cu combustibil conventional;
– Utilizarea unei cote de 40% carburanti durabili cu emisii scazute de carbon in sectorul aviatiei si reducerea cu minimum 40% a emisiilor din sectorul transporturilor maritime;
– Transferul a 50% din transportul interurban de persoane si marfuri pe distanta medie dinspre transportul rutier catre transportul feroviar si maritim/fluvial;
– O reducere totala de 60% a emisiilor din sectorul transporturilor pana la jumatatea secolului.
Vicepresedintele Siim Kallas, responsabil cu domeniul transporturilor, a afirmat in legatura cu acest subiect: „Transporturi 2050 este o foaie de parcurs pentru un sector competitiv al transporturilor, care va genera atat un nivel mai mare al mobilitatii, cat si o reducere a emisiilor. Avem capacitatea si in acelasi timp datoria de a realiza ambele deziderate. Asertiunea larg vehiculata conform careia combaterea schimbarilor climatice necesita reducerea mobilitatii este una falsa. Pentru ca Europa sa isi creeze o buna pozitie concurentiala in lume, sa asigure cresterea economica, crearea de locuri de munca si calitatea vietii de zi cu zi a cetatenilor sai, are nevoie imperioasa de sisteme de transport performante. Restrictionarea mobilitatii si mentinerea starii de fapt nu pot fi luate in calcul. Avem capacitatea de a elimina dependenta de petrol a sistemului nostru de transporturi fara a-i sacrifica eficienta si fara a-i compromite mobilitatea. Putem propune solutii din care toata lumea are de castigat.”
Transporturi 2050 – foaia de parcurs catre Spatiul unic european al transporturilor isi propune sa indeparteze barierele si blocajele majore din multe zone cheie ale unor domenii precum infrastructura si investitiile in transporturi, inovarea si piata interna. Se are in vedere crearea unui Spatiul unic european al transporturilor mai competitiv si a unei retele de transport complet integrate, care sa puna in legatura diferitele moduri de transport si sa permita o transformare profunda a tiparelor caracteristice transportului de persoane si de marfuri. In acest scop, foaia de parcurs expune 40 de initiative concrete pentru deceniul urmator.
Foaia de parcurs Transporturi 2050 stabileste diverse obiective pentru diverse tipuri de deplasari: intraurbane, interurbane si pe distante lungi.
1. Deplasarile interurbane: 50% din transportul de persoane si de marfa pe distante medii ar urma sa fie transferat dinspre calea rutiera inspre calea feroviara si cea maritima/fluviala.
– Pana in 2050, majoritatea operatiunilor de transport de calatori pe distante medii (incepand cu 300 km) ar urma sa se efectueze pe calea ferata;
– Pana in 2030, 30% din transportul rutier de marfa pe distante mai mari de 300 km ar urma sa se faca pe calea rutiera sau pe cea maritima/fluviala, iar in 2050 acest procent ar urma sa depaseasca 50%;
– Pana in 2030 ar urma sa se realizeze o retea primara de coridoare de transport la nivelul UE, care sa puna baza unui transfer eficient intre modurile de transport (reteaua primara TEN-T), iar pana in 2030 se are in vedere constituirea unei retele performante calitativ si cantitativ si asigurarea unor servicii de informare corespunzatoare;
– Conectarea, pana in 2050, a tuturor aeroporturilor primare la reteaua feroviara, de preferinta la reteaua de mare viteza; garantarea faptului ca toate porturile maritime primare sunt conectate corespunzator la sistemul feroviar de transport de marfa si, acolo unde este posibil, la sistemul de cai navigabile interioare;
– Instituirea, pana in 2020, a unui cadru pentru un sistem european de informare, gestionare si plata pentru transportul multimodal, aplicabil atat transportului de persoane, cat si transportului de marfa;
– Aplicarea deplina a principiilor „utilizatorul plateste” si „poluatorul plateste” si angajamentul sectorului privat in ceea ce priveste eliminarea denaturarilor, generarea de venituri si asigurarea finantarii pentru investitiile viitoare in transporturi.
2. Deplasarile pe distante mari si transportul intercontinental de marfa: vor predomina in continuare calea aeriana si cea maritima. Noi tipuri de motoare, combustibili si sisteme de management al traficului vor creste eficienta si vor reduce emisiile.
– Pana in 2050, atingerea unui nivel de 40 % la utilizarea in aviatie a combustibililor care genereaza emisii de carbon reduse ; Tot pana in 2050, reducerea cu 40% a emisiilor de CO2 ale UE generate de combustibilii din transportul maritim;
– Pana in 2020, modernizarea completa a sistemului de control al traficului aerian pentru realizarea cerului unic european: scurtarea duratei calatoriilor cu avionul, cresterea nivelului de siguranta si a capacitatii acestora. Pana in 2020, finalizarea Spatiului aerian european comun, acoperind 58 de tari si un miliard de locuitori;
– Implantarea unor sisteme inteligente de management al transportului rutier si fluvial/maritim (precum ERTMS, ITS, RIS, SafeSeaNet si LRIT[1]);
– Colaborarea cu parteneri internationali si in cadrul organizatiilor internationale precum OACI si OMI in scopul promovarii competitivitatii europene si a obiectivelor climatice la nivel global.
3. In transportul urban, o trecere decisiva la automobile si combustibili mai putin poluanti. Pana in 2030, reducerea cu 50% a automobilelor cu combustibil conventional si eliminarea lor treptata in orase pana in 2050.
– Injumatatirea utilizarii autovehiculelor alimentate in mod conventional in transportul urban pana in 2030 si disparitia lor progresiva din orase pana in 2050; Pana in 2030, realizarea unui transport de marfa fara emisii de CO2 in centrele urbane importante;
– Apropierea de obiectivul „zero decese” in transportul rutier pana in 2050. In aceasta perspectiva, obiectivul UE este acela de a reduce la jumatate numarul deceselor in trafic pana in 2020. Garantarea pozitiei de lider mondial a UE in materie de siguranta si securitate in transportul aerian, feroviar si maritim.
[1] European Rail Traffic Management System (Sistemul european de management al traficului feroviar ), Intelligent Transport Systems (sisteme inteligente de transport – in transportul rutier), River Information Services (servicii de informatii fluviale) si sistemele de informare maritima ale UE: SafeSeaNet si Long Range Identification and Tracking of Ships (identificarea si urmarirea de la distanta a navelor).
Articole din aceeasi categorie:
- MEMO Transporturi 2050: provocari majore si masuri fundamentale
- ANAF: 417 transporturi de achizitii intracomunitare monitorizate de Garda Financiara, in perioada 17-20 ianuarie a.c., in punctele de trecere a frontierei din judetele Arad si Bihor
- Guvernul a transmis Comisiei Europene aplicatia pentru mobilizarea Fondului de Solidaritate