Curtea de Conturi Europeana publica primul sau raport special referitor la schema de plata unica din cadrul politicii agricole comune (PAC)

Schema de plata unica (SPU) reprezinta principalul mecanism prin care fermierii din Uniunea Europeana beneficiaza de sprijin financiar. Obiectivele SPU sunt incurajarea unei mai bune adaptari a activitatii fermierilor la cererea pietei si promovarea unor practici agricole de natura sa protejeze mediul. SPU este in prezent aplicat in 17 din cele 27 de state membre ale Uniunii, iar cheltuielile aferente acestei scheme s-au ridicat la aproximativ 28,8 miliarde de euro in 2009.

Raportul se axeaza pe beneficiarii SPU, pe conditiile de acces in cadrul schemei si pe definitia data terenului eligibil. Auditul care sta la baza acestui raport a examinat, de asemenea, in ce masura SPU contribuie la obiectivele de sprijinire a veniturilor fermierilor si de mentinere a terenurilor agricole in bune conditii agricole si de mediu (BCAM).

Curtea de Conturi a constatat ca SPU a contribuit la indeplinirea a doua dintre obiectivele principale ale PAC mentionate mai sus. Concluzia de ansamblu a auditului este insa aceea ca modul de implementare a schemei a generat o serie de aspecte discutabile:

  • modul in care definitia beneficiarilor schemei a fost formulata si, ulterior, aplicata, permite ca persoane sau entitati fara nicio activitate agricola sau cu activitati agricole neglijabile sa beneficieze de plati in cadrul SPU. Curtea a identificat o serie de cazuri in care modul de functionare a sistemului a incurajat realizarea de investitii de catre operatori care nu sunt, de fapt, interesati de activitatea agricola propriu-zisa, dar care doresc sa beneficieze de veniturile sigure care pot fi obtinute in cadrul SPU;
  • in anumite state membre, intrarea noilor fermieri in activitatea agricola este adesea blocata de conditiile actuale de acces la drepturile la plata (conditii care pot necesita efectuarea de investitii substantiale);
  • conceptul de teren eligibil pentru sprijin UE si de activitate agricola eligibila este definit in termeni generali. In consecinta, fermierii pot beneficia de plati fara sa aiba obligatia de a desfasura nicio activitate de intretinere si nu exista o corelatie directa intre nivelul ajutorului acordat prin SPU si costurile suportate pentru mentinerea terenurilor in bune conditii agricole si de mediu;
  • in prezent, pe teritoriul UE sunt aplicate aproximativ 20 de variante diferite ale schemei de plata unica. In cadrul variantei principale (modelul istoric), valoarea ajutorului acordat se calculeaza pe baza sumelor primite de fermieri in perioada 2000-2002. In timp, platile au devenit din ce in ce mai putin corelate cu situatia curenta a activitatii agricole din diferitele regiuni;
  • Cea mai mare parte a fondurilor SPU ajung la un numar redus de beneficiari, care au dimensiuni mari.

 

Pe baza constatarilor si a concluziilor sale, Curtea de Conturi Europeana a formulat o serie de recomandari in atentia Comisiei, printre care: directionarea sprijinului catre fermierii „activi” si definirea mai clara a terenurilor eligibile si a activitatilor agricole eligibile, pentru a putea exclude activitatile care nu duc la cresterea productivitatii agricole, precum si parcelele care nu sunt utilizate pentru activitati agricole. Curtea recomanda, de asemenea, luarea in considerare a costului activitatilor care contribuie in mod pozitiv la protectia mediului sau la ameliorarea situatiei de mediu. Nu in cele din urma, Curtea recomanda ca valoarea drepturilor la plata sa aiba la baza situatia curenta a activitatii agricole din diferitele regiuni ale UE si sa se aiba in vedere asigurarea unei repartitii mai echilibrate a ajutoarelor SPU intre fermieri.

Articole din aceeasi categorie:

  1. Curtea de Conturi Europeana publica un raport special privind eficacitatea Fondului de garantare pentru IMM-uri
  2. Curtea de Conturi Europeana publica un raport special cu privire la eficienta si eficacitatea contributiilor UE canalizate prin organizatii ONU in tari afectate de conflicte
  3. Curtea de Conturi a Romaniei