Taxa de poluare, hotararea CJUE in cauza Nisipeanu: Un fleac, i-a ciuruit

Autor:

Cosmin Flavius Costas, avocat, Baroul Arad

Pe 7 iulie 2011, la trei luni de la hotararea pronuntata in cauza Tatu, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a distrus si ultimele sperante ale celor care sperau ca variantele taxei de poluare ulterioare datei de 15.12.2008 sa nu fie declarate incompatibile cu dreptul european. Prin hotararea pronuntata in cauza Iulian Nisipeanu vs. D.G.F.P. Gorj, A.F.P. Targu Carbunesti si Administratia Fondului pentru Mediu, raspunzand unor intrebari preliminare transmise de Tribunalul Gorj, Curtea a decis astfel:

Articolul 110 TFUE trebuie interpretat in sensul ca se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe poluare aplicata autovehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru daca regimul acestei masuri fiscale este astfel stabilit incat descurajeaza punerea in circulație in statul membru menționat a unor vehicule de ocazie cumparate din alte state membre, fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeași vechime și aceeași uzura de pe piața naționala.

Spre deosebire de hotararea Tatu, in cauza Nisipeanu s-au pus in discutie variantele taxei de poluare aplicabile in perioada 15 decembrie 2008 – 31 decembrie 2010. Dintre argumente judecatorilor de la Luxemburg, merita mentionate doua elemente extrem de importante:

a. Curtea a retinut ca, subsecvent pronuntarii hotararii in afacerea Tatu, Guvernul roman nu a sustinut ca ar exista o diferenta relevanta intre varianta initiala a taxei de poluare reglementate de O.U.G. nr. 50/2008 si variantele ulterioare (par. 27). Aceasta concluzie contrazice pozitia constant exprimata de Guvern, de ministrul mediului, de seful Fiscului si de toate administratiile fiscale din Romania, care la nivel national pretindeau si pretind in continuare faptul ca variantele ulterioare datei de 15 decembrie 2008 sunt conforme cu dreptul european. Unele dintre aceste declaratii i-au convins chiar si pe unii judecatori, care prin metoda stiintifica copy – paste au retinut in motivare argumentele fiscului sau ale Administratiei Fondului pentru Mediu.

b. Pe de alta parte, in par. 28 al hotararii Curtea a reiterat faptul ca taxa de poluare nu este compatibila cu principiul “poluatorul plateste” si a sugerat din nou Guvernului roman ca taxa perceputa cu ocazia primei inmatriculari trebuie eliminata, ea putand fi eventual inlocuita cu o taxa anuala de poluare, aplicabila tuturor autoturismelor care circula pe teritoriul national. Se pare ca aceasta este in prezent si varianta spre care se orienteaza Guvernul.

Extrem de important este faptul ca s-a respins cererea Statului Roman de limitare a efectelor in timp a hotararii Curtii, ceea ce inseamna ca hotararea Nisipeanu (ca de altfel si hotararea Tatu) se aplica retroactiv si lipsesc de temei juridic prelevarea taxei de poluare in perioada 1 iulie 2008 – 31 decembrie 2010. Curtea a remarcat, spre deosebire de oficialii romani, ca nu s-a probat faptul ca restituirea taxelor de poluare – inevitabila raportat la solutia incompatibilitatii O.U.G. nr. 50/2008 cu taxa de poluare – ar avea efecte negative asupra economiei nationale.

Hotararea din 7 iulie 2011 in afacerea Nisipeanu confirma ceea ce stiam deja: toate variantele taxei de poluare sunt incompatibile cu art. 110 TFUE. A mai ramas in discutie doar taxa aplicabila dupa data de 1 ianuarie 2011, insa in opinia noastra aceasta taxa nu poate fi considerata compatibila cu dreptul european din moment ce ea se bazeaza pe acelasi mecanism de aplicare ca si variantele anterioare. Nu exista astfel, cum ar zice Curtea, o diferenta relevanta fata de variantele anterioare.

La nivel de principiu, rezolvarea afacerii Nisipeanu nu va schimba nimic in practica instantelor de contencios fiscal, in conditiile in care toate Curtile de Apel au deja o jurisprudenta constanta in sensul ca variantele ulterioare datei de 15 decembrie 2008 sunt incompatibile cu art. 110 TFUE. Prin urmare, asa cum s-a intamplat si pana acum, aceste instante vor continua sa admita cererile de restituire integrala a taxelor de poluare achitate pentru autoturisme second-hand in perioada 15 decembrie 2008 – 31 decembrie 2010. Hotararea Curtii de Justitie a Uniunii Europene va constitui doar un argument suplimentar pentru aceste instante si o confirmare a rationamentului lor anterior.

Guvernul roman ar trebui sa reflecteze insa foarte serios la cele doua hotarari si sa inteleaga doua lucruri:

– Pe de-o parte, trebuie sa se renunte la “taxa de poluare” prevazuta de O.U.G. nr. 50/2008.

– Pe de alta parte, taxele de poluare achitate dupa data de 1 iulie 2008 trebuie restituite integral (ca de altfel si taxele de prima inmatriculare achitate in perioada 1 ianuarie 2007 – 30 iunie 2008). Prin urmare, variantele stupide de tipul restituim 20 – 30% trebuie abandonate. Ca urmare a pronuntarii hotararilor in cauzele Tatu si Nisipeanu, nu mai exista niciun temei legal pentru prelevarea taxelor de poluare, motiv pentru care Statul Roman nu poate retine nicio taxa prelevata in temeiul O.U.G. nr. 50/2008 si nicio fractiune dintre-o asemenea taxa.

Vezi hotararea Nisipeanu

Vezi hotararea Tatu

Sursa: www.cosmincostas.ro

Articole din aceeasi categorie:

  1. CJUE: Taxa pe poluare prevazuta de legislatia romana este contrara dreptului Uniunii
  2. Taxa de poluare pentru autovehicule
  3. Taxa de poluare este ilegala! Anularea ei se obtine nominal numai in instanta